Maatwerk is de standaard.
Door Linda Bijl, november 2019
Deze week maakte ik zelf weer even mee hoe makkelijk het mis kan gaan als je iets wilt regelen. Na mijn verhuizing van de Randstad naar het mooie Friese land wilde ik ook graag een nieuwe huisarts. Mijn oude huisarts werkt samen met de eigen apotheek en zorgt goed voor z’n patiënten. Bij mijn nieuwe huisarts ben ik ook prima ontvangen, ik heb er alle vertrouwen in dat ook zij de boel op orde hebben. Echter. Ze zijn totaal niet op elkaar aangesloten. Simpel voorbeeld: de oude huisarts wil dat de nieuwe huisarts de gegevens opvraagt.. De nieuwe huisarts ‘wacht op bericht’ van de oude huisarts. Hetzelfde gebeurde bij de twee apotheken. En de ene huisarts ging echt niet bellen met de andere apotheek want daar zijn geen afspraken mee. Ook al vreemd, we hadden toch keuzevrijheid in de zorg, ik werd al echt een beetje boos. Ik begreep niet waarom ik nou maar steeds niet overgeschreven kon worden. Sterker nog: ik was zelf ineens ook kwijt in alle systemen, ik had helemaal geen huisarts meer. En ook geen apotheek dus. Ik ging van het kastje naar de muur en terug, mopper de mopper. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Ik maar bellen. ‘Onder nummertje 3 in het doorkiesmenu zit iemand die je kan helpen, dat is in elk geval bij elke huisarts hetzelfde’, dacht ik bij mezelf. Mijn huisartsenprobleempje was ineens opgelost toen op vrijdagmiddag ‘de assistente’ (die overigens Jeroen heet en zeker geen meisje is) even goed door vroeg wat er nou eigenlijk aan de hand was. Hij belde de mens Greta in mijn nieuwe woonplaats. En jawel: het was ineens geregeld!
Linda Bijl, oprichter FamilySupporters